Aktuális híreink
Tisztelt Velenceiek!
2024-06-03
Méltatlansági eljárás és „gyermekjóléti” munkálkodás – avagy ingatlanmutyik a Velencei-tó körül
2024. május 30-án méltatlansági eljárás során Bársony Péter velencei önkormányzati képviselői mandátuma megszűnt.
Hogy miért szavaztak a Regélős képviselők igennel a méltatlanság ügyében? Ezt magyarázzuk el az alábbiakban. Hosszú lesz, de úgy hisszük, érdemes végigolvasni.
Kezdjük azzal, hogy mivel is foglalatoskodott az elmúlt években a Velencei-tónál az a „Fejér vármegyei gyermekjóléti szervezet”, amelynek 2019 óta Bársony Péter a vezetője, és amely posztjáról Bársony Péter „elfelejtett” beszámolni a képviselői összeférhetetlenségről szóló nyilatkozatában 2023-ban. Bársony Péter a Fejér megyei Hírlapban „a gyermekek rekreációjának”, „kulturális fejlődésének” támogatását elősegítő munkálkodásként festette le ez irányú szerepvállalását.
A szóbanforgó gyermekjóléti szervezet a Fejér Megyei Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány. Ez egyike azon alapítványoknak, amelyek a korábbi KISZ és az Úttörő Szövetség vagyonát ingyen megkapták annak érdekében, hogy azt gyerekek üdültetésére, karitatív célokra felhasználják.
E valóban nemes célhoz képest a Fejér Megyei Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány esetében ez a jelentős vagyon időről időre elvesztette közvagyon jellegét, és különös módon Bársony Péter gazdasági érdekeltségeihez vándorolt – igencsak kedvező áron.
Nézzük tehát az említett Közalapítványnak a Velencei-tónál folytatott „karitatív” tevékenységét:
-
2018 júliusában a Fejér Megyei Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány eladta a Velence, Béke utcai, 2406 m2-es tóparti telkét (4471/7 hrsz., a Sárkányos rétnél) 10, azaz tíz millió forintért (!) a VTT Nonprofit Kft.-nek. Fél év múlva, 2019 januárjában a VTT Kft. ezt a területet továbbadta a Meszleny Kastély Kft.-nek. A Meszleny Kastély Kft-nek 2%-os tulajdonosa és ügyvezetője Bársony Péter. Fontos megjegyezni azt is, hogy Bársony Péter jelenleg a VTT Kft. ügyvezetője (több más Kft.-ben betöltött szerepe mellett). Nem is rossz üzlet!
-
2019 februárjában a Fejér Megyei Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány eladta a Gárdony, Posta utca 8. szám alatti (1847/2/A/5 hrsz.), 103 m2-es irodáját szintén a VTT Nonprofit Kft.-nek, kerek 5 (azaz öt) millió forintért.
A VTT Kft. ebben az irodában hozott létre egy ifjúsági közösségi teret, egy úgynevezett „Vektor pontot”. Ezt közpénzből, egy EFOP pályázat támogatásának köszönhetően újították fel. Csakhogy amikor az ingatlan felújításával végeztek, akkor egy kis átfutási idő után mi lett az ifjúsági közösségi térből? Dohánybolt. Nehezen lehetne ennél cinikusabb fordulatot elképzelni, de ennek megítélését mindenkinek a saját erkölcsi érzékére bízzuk.
Mindenesetre nehezen hihető, hogy egy a gyermekeket és az ifjúságot szolgáló közösségi dohánybolt kialakítása lett volna az állami támogatás eredeti célja, amint azt az EFOP-1.5.2-16-2017-00017 projekt „eredményeiről” szóló tanulmányból is ki lehet olvasni:
„Közösségi tér: A közös cselekvési lehetőségeinek bővítése érdekében, Gárdony központjában alakítottuk ki a Vektor Közösségi Pontot. Egy ingatlant saját erőből, sok önkéntes munka felhasználásával, majd a projekt forrásainak felhasználásával újítottunk meg és tettük elérhetővé a fiatalok és a közösség számára. A hely tovább épült, költségátcsoportosítás révén felújítottuk, fiatalok részvételével, jelenleg is több csoport, illetve civil szervezet a projekt segítségével itt tartja találkozóit: Kongató Egyesület, Szitakötő Egyesület, illetve nem szervezeti keretek közt létező csoportok (többek közt az önkéntességre építők köre). A fiatalok közös cselekvési lehetőségeinek bővítése érdekében biztosítunk olyan közösségi tér használati lehetőséget, amely elősegíti az alulról jövő, informális és formális aktivitások megvalósítását, a fiatalok értékteremtő együttműködését.”
Azonban, ahogyan az történni szokott az ilyen, közpénzből finanszírozott, és megfelelő hátszéllel rendelkező „fejlesztésekkel”, ez esetben is igen hamar megszűnt mindenféle közösségi funkció. A lelkes önkéntesek segítségével felújított épületben pedig évek óta egy dohánybolt üzemel. Ez az épület egyben a VTT Kft. fióktelepe is. Bárki ellenőrizheti a Vektor Pont közösségi szerepvállalásait a hely facebook oldalán. 2020 augusztusa óta semmilyen tevékenységről nincsen hír. https://www.facebook.com/vektorkozossegipont/
-
Szintén a „gyermekeket támogatni, segíteni kívánó” Bársony Péter vezette Fejér Megyei Gyermek és Ifjúsági Közalapítványé Velencén a Zöldliget Iskola újtelepi iskolarésze és a Szakrendelő között, a 7-es út mentén elhelyezkedő, lepusztult Liget kemping. (Velence, belterület, 2176/1 helyrajzi számon nyilvántartott, „kivett táborhely” megjelölésű, összesen 2 hektár + 4186 m2 területű ingatlan.)
Ez a kemping évek óta zárva van. Bársony Péter gondos vezetése idején még állagmegóvás sem történt a területen. Végletekig leamortizálódott épületek, az elhanyagolt parknak az arra közlekedőket veszélyeztető, kiszáradt, félig kidőlt fái, a kereszteződésnél a beláthatóságot és az elhaladást gátló dzsindzsa. A kemping ennek megfelelően eredeti funkcióját (vagyis amiért a Közalapítvány ingyen megkapta az ingatlant) ma már nem képes betölteni.
De akkor miért is fontos a Közalapítvány számára ez az ingatlanvagyon? Ez esetben is üzleti célok állnak a háttérben. Ennek az ingatlannak egy részét a Fejér Megyei Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány nevében Bársony Péter több alkalommal is felajánlotta a velencei önkormányzatnak csereként. Azért, hogy ellentételezésként az a befektetői kör szerezhesse meg a tervezett versenyuszoda alatti, önkormányzati tulajdonban lévő tóparti területet, amelyik (szintén Bársony Péter szerepvállalásával) azt már korábban lebetonozta.
Ezt az építkezést, mint tudjuk, jogszerűtlen volta miatt a Fejér megyei Kormányhivatal állította le. Miért? Mert a korábbi fideszes polgármester a képviselőtestület tudta és felhatalmazása nélkül, vagyis tulajdonosi hozzájárulás nélkül engedte át a versenyuszoda-építő befektetői körnek az önkormányzat tulajdonában álló ingatlanvagyont. Egy többszázmilliós önkormányzati telekről és egy többmilliárdos építkezésről van szó, ahol az érintettek állítólagos „feledékenysége” folytán valahogy pont az ő érdekeiknek megfelelően, nekik kézrejátszva történt minden.
-
Végül pedig álljon itt egy részlet a Fejér Megyei Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány alapító okiratából:
„A közalapítvány tevékenységét pártok befolyásolásától mentesen végzi, politikai párttevékenységéhez a Közalapítványi vagyon sem közvetlenül, sem közvetetten nem használható fel.”
Ehhez képest nézzük, hogy mi a valóság: a Közalapítvány vagyonához tartozó, fent említett velencei Liget kemping területén, a kerítésen belül három óriásplakát is egy politikai párt helyi és megyei jelöltjeit hirdeti hónapok óta. Ez a politikai párt történetesen a FIDESZ-KDNP, amelynek Bársony Péter jelenleg is képviselőjelöltje.
Ez esetben is kíváncsian várjuk Bársony Péter válaszát arra vonatkozólag, hogy ezek az ingatlanpanamák és a közvagyon magánkézbe átjátszása, valamint a Fejér Megyei Gyermek és Ifjúsági Közalapítvány vagyonához tartozó terület politikai propagandára való használata pontosan milyen formában is szolgálja „a gyermekek rekreációjának”, „kulturális fejlődésének” támogatását.
-
A valótlan összeférhetetlenségi nyilatkozat és a méltatlansági eljárás
Lakossági írásos bejelentés kivizsgálása során derült fény arra, hogy 2023. március 22-én beadott nyilatkozatában Bársony Péter önkormányzati képviselő valótlanul állította azt, hogy nincsen olyan pozíciója, amely összeférhetetlenségre adna okot. Képviselői tevékenységét úgy végezte mandátuma idejének nagy részében, hogy az összeférhetetlensége fennállt.
Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségének megállapítását bárki kezdeményezheti a polgármesternél, amelyet az összeférhetetlenséggel kapcsolatos feladatokat ellátó bizottságnak haladéktalanul továbbítani kell kivizsgálásra. A képviselő-testület a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő harminc napon belül határozattal megállapítja az összeférhetetlenség alapjául szolgáló körülmények fennállását, és kimondja az összeférhetetlenséget. Méltatlanság miatt a képviselő-testület határozatával megszünteti annak az önkormányzati képviselőnek a megbízatását, aki a 36. §-ban szabályozott összeférhetetlenségi okot nem hozza a képviselő-testület tudomására.
Bársony Péter képviselő esetben a kezdeményezés 2024. május 6-án érkezett. Tehát az eljárást a képviselőtestületnek a fentiek értelmében a következő ülésig, de legkésőbb 2024. június 6-ig le kellett folytatnia. Ezt törvény írja elő. Ellenkező esetben a képviselőtestület követ el törvénysértést.
Az Ügyrendi Bizottság ülése 2024. május 22-re lett összehívva. Erre meghívót kapott Bársony Péter, sőt, a polgármesteri hivatal telefonon is felkereste. Az ülésen Bársony Péter nem jelent meg, nem jelezte távolmaradását, nem mentette ki magát, nem reagált sem szóban, sem írásban a bizottsági előterjesztésre.
Az Ügyrendi Bizottság a rendelkezésre álló tények alapján megállapította, hogy Bársony Péter képviselői mandátumának felvételét követően 2023. márciusában tett összeférhetetlenségi nyilatkozatával szemben, a Fejér Megyei Gyermek és Ifjúsági Közalapítványnál betöltött kuratóriumi elnöki tisztsége az önkormányzati törvény akkor hatályos állapota szerint összeférhetetlen. Bársony Péter az összeférhetetlenségét ezt követően sem szüntette meg.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvénybe a karitatív tevékenységet a 2024. XVII. tv. csak 2024. május 11-én emelte be, tehát Bársony Péter képviselő összeférhetetlensége több mint egy éven keresztül fennállt. Bársony Péter ezen időszak alatt sem jelezte, hogy képviselői megbízatásával összeférhetetlen posztot tölt be.
Az Ügyrendi Bizottság nem az összeférhetetlenség ténye, hanem az összeférhetetlenség bejelentését elmulasztó magatartása (illetve az egy évvel korábban benyújtott nyilatkozatának valótlan tartalma) miatt szüntette meg Bársony Péter képviselői megbízatását.
Utóhang
Bársony Péter, aki kiterjedt céghálója miatt jogászok hadával áll napi kapcsolatban, a hatályos törvények értelmében valótlan nyilatkozatot nyújtott be a képviselői összeférhetetlenségével kapcsolatban. Súlyos és sajnálatos feledékenység vagy pedig nagyfokú szakmai inkompetencia eredményeként nem sikerült Bársony Péternek azt nyilatkozatot kitölteni, amit minden más képviselőnek sikerült? Ezt már nem fogjuk megtudni. Marad a tény: Bársony Péter 2023-ban benyújtott nyilatkozatával félrevezette és megtévesztette az önkormányzatot és a velencei polgárokat. Ezért a felelősséget nem vállalja, elnézést nem kért. Az ilyen cselekedet és magatartás megrendíti a közbizalmat és a jogbiztonságba vetett hitet.
Tisztelt Velenceiek!
2024-05-31
Lakossági írásos bejelentés kivizsgálása során derült fény arra, hogy 2023. március 22-én beadott nyilatkozatában Bársony Péter önkormányzati képviselő valótlanul állította azt, hogy nincsen olyan pozíciója, amely összeférhetetlenségre adna okot. Képviselői tevékenységét úgy végezte mandátuma idejének nagy részében, hogy az összeférhetetlensége fennállt.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény úgy rendelkezik, hogy ha egy önkormányzati képviselőnek képviselői megbízatásával kapcsolatban összeférhetetlensége áll fenn, akkor arról a mandátum felvételét követő 30 napon belül nyilatkoznia kell, vagy az összeférhetetlenség okát meg kell szüntetnie.
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény rendelkezése szerint méltatlansági eljárás alá vonandó az, aki közbizalmat megingató tevékenységet hajt végre. A közbizalmat megingató tevékenység egyik oka lehet az, ha egy képviselő összeférhetetlenségét nem vallja be a mandátuma felvételekor. Ennek a törvényi rendelkezésnek szerzett érvényt a képviselőtestület 2024. május 30-i ülésén. Velence Város Önkormányzata 5:2 arányban megszavazta Bársony Péter képviselői mandátumának megszüntetését.
Az ügy kapcsán további részleteket hamarosan közzéteszünk...
Adatvédelmi szabályzat
1. Az adatkezelő adatai
Név: REGÉLŐ Hagyományőrző Egyesület
Székhely: 2481 Velence, Kossuth utca 13/a.
Elérhetőség: sarfgy@gmail.com
Cégjegyzékszám: 07 02 0002678
Képviselő: Sarf György
2. Az adatkezelés célja
A hírlevél feliratkozás során megadott személyes adatok (név, e-mail cím, telefonszám, irányítószám, üzenet) kezelése az alábbi célból történik:
Hírlevelek és marketing anyagok küldése az érintett részére
3. A kezelt adatok köre
A hírlevél feliratkozás során az alábbi adatokat kérjük be és kezeljük:
Név
E-mail cím
Telefonszám
Irányítószám
Üzenet
4. Az adatkezelés jogalapja
Az adatkezelés az érintett hozzájárulásán alapul, amelyet a hírlevélre történő feliratkozással ad meg (GDPR 6. cikk (1) bekezdés a) pont).
5. Az adatok tárolásának időtartama
Az adatokat addig tároljuk, amíg az érintett nem iratkozik le a hírlevélről vagy nem kéri azok törlését.
6. Az adatokhoz való hozzáférés és az adatbiztonság
Az adatokhoz kizárólag az adatkezelő és az általa megbízott adatfeldolgozók férhetnek hozzá. Az adatokat bizalmasan kezeljük, és megfelelő technikai és szervezési intézkedésekkel védjük azokat az illetéktelen hozzáféréstől, elvesztéstől, megsemmisüléstől vagy károsodástól.
7. Az érintettek jogai
Az érintettek jogosultak:
Hozzáférni a rájuk vonatkozó személyes adatokhoz (GDPR 15. cikk)
Kérni azok helyesbítését (GDPR 16. cikk) vagy törlését (GDPR 17. cikk)
Tiltakozni az adatkezelés ellen (GDPR 21. cikk)
Az adatkezelés korlátozását kérni (GDPR 18. cikk)
Adathordozhatósági jogukkal élni (GDPR 20. cikk)
Ezeket a jogokat az [email cím] címre küldött e-mailben gyakorolhatják.
8. Panasztételi jog
Ha úgy érzi, hogy adatainak kezelése nem felel meg a jogszabályoknak, panaszt tehet a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál (NAIH):
Cím: 1055 Budapest, Falk Miksa utca 9-11.
Levelezési cím: 1363 Budapest, Pf. 9.
Telefon: +36 (1) 391-1400
E-mail: ugyfelszolgalat@naih.hu
9. Hozzájárulás visszavonása
Az érintett bármikor visszavonhatja hozzájárulását az adatkezeléshez (GDPR 7. cikk (3) bekezdés), amely azonban nem érinti a visszavonás előtt végrehajtott adatkezelések jogszerűségét. A hírlevélről történő leiratkozás minden hírlevél alján elérhető leiratkozási link segítségével bármikor lehetséges.
Támogassa kampányunkat!
Segítsen nekünk, hogy közösen formálhassuk városunk jövőjét! Adományával hozzájárulhat egy tisztességes és átlátható városvezetés megvalósításához. Köszönjük támogatását!
név: Regélő Hagyományőrző Egyesület
bankszámlaszám: 10402159-50526576-89831001
közlemény: adomány
székhely: 2481 Velence, Kossuth u. 13/a
adószáma: 18144899-1-07
nyilvántartási szám: 07/01/2678
bejegyző határozat sorszáma: 07 Pk.60.109/2014/4.